ABVV-werklozenwerking bevraagt werkloze leden over hun vormingsbehoeften

Resultaten van de vormingsbehoeftemeting 2017

ABVV-werklozenwerking bevroeg begin 2017 via een elektronische enquête, 20 406 werkloze leden, tussen 18 en 60 jaar oud, volledig werkloos, deeltijds werkend met een inkomensgarantie-uitkering, schoolverlater met een beroepsinschakeling-uitkering of werkloos met bedrijfstoeslag (SWT)


Wie heeft het meest nood aan vorming?

De schoolverlaters, de 35-49 jarige, de kort geschoolde en de 6-12 maanden werkloze leden, hebben het meest behoefte aan vorming.
We moeten dus blijvend inspanningen doen om hen meer te bereiken met vorming en informatie.
Ook de werklozen waarvan wij het e-mailadres niet kennen, die anderstalig of minder computervaardig zijn, proberen we maximaal te bereiken met aangepaste methodes.
En de schoolverlaters kunnen alvast terecht bij de Jongerenwerking voor de schoolverlaterslessen en via de individuele dienstverlening, voor informatie over de beroepsinschakelingstijd en -uitkering.

De leden in SWT, de 18-24 jarigen, de hooggeschoolden, de pas werklozen en de langer dan 2 jaar werklozen, hebben het minst behoefte aan informatie en vorming. 

 

Motivatie voor vorming en hoeveel tijd wil men hiervoor uittrekken?

Sterker staan om werk te vinden en meer praktische kennis opdoen zijn de belangrijkste redenen om vorming te volgen.
Enkel de bevraagde leden in SWT vinden ‘mensen ontmoeten’ via vorming belangrijker.
En de jongste en de oudste groep hecht meer belang aan ‘mensen ontmoeten’ dan aan ‘algemene kennis vergroten’ via vorming.

De deelnemers aan de enquête willen globaal genomen maximaal 3 uur uittrekken voor vorming.
Dit bleek ook al uit onze vormingsbehoeftebevraging in 2006.
Vandaar dat we langer lopende vormingen of cursussen opsplitsen in dagdelen:
bv. 5 voormiddagen PC-cursus in een week of 1 voormiddag per week gedurende 5 à 7 weken.
En onze infosessies duren nooit langer dan 3 uur. We zetten deze aanpak dus verder.

Waaraan is het meest behoefte en hoe wil men het liefst bijleren?

De vaakst gekozen thema's in de bevraging zijn:

  • Informatie over de rechten en plichten als werkloze
  • in welke sectoren en beroepen heeft men kans op werkde arbeidsstatuten (deeltijds werk, interimarbeid)

Men zoekt de informatie over rechten en plichten als werkloze, de arbeidsstatuten en actualiteit rond werkloosheid het liefst op de website.

De deelnemers aan de enquête verkiezen een individueel gesprek om te achterhalen welk soort job bij hen past, in welke sectoren en beroepen er kans is op werk, hoe en waar zij een geschikte opleiding kunnen vinden.

Zij geven de voorkeur aan collectieve vorming wanneer ze hun sociale- en computer-vaardigheden willen versterken.

De ABVV-dienstverlening voor werklozen zit goed!

Dit blijkt uit deze bevraging.

Werklozen kunnen bij de werkloosheidsdienst en de juridische of sociale dienst terecht met vragen over het eigen werkloosheidsdossier. 

De Jongerenwerking organiseert schoolverlaterslessen voor leerlingen in het laatste jaar secundair onderwijs en maakt infobrochures voor jongeren. 
Ook de ingeschreven werkzoekende schoolverlaters krijgen van de jongerenwerking een antwoord op hun vragen over de beroepsinschakelingstijd of de beroepsinschakelingsuitkering van het ABVV.

Bij de dienst Loopbaanadvies, voor individuele begeleiding en informatie, arbeidsmarkt-oriëntatie, individueel loopbaanadvies, collectieve infosessies en individuele of collectieve ondersteuning bij het ‘Mijn Loopbaan-dossier’ van VDAB: www.vlaamabvv.be/loopbaanadvies

En bij ABVV-werklozenwerking voor vrijwillige deelname aan collectieve vorming, informatie en actie.
Met specifieke methodes en technieken maken wij werklozen sterker in hun zoektocht naar werk, in hun positie op de arbeidsmarkt en als individu in de maatschappij.

Vorming en actie maakt werklozen sterker

Door in groep vormingen, cursussen en informatiesessies te volgen, ontmoet je andere werklozen in dezelfde situatie, kan je ervaringen delen en van elkaar leren. Samen sterker!

Voor een overzicht van het aanbod, zie www.vlaamsabvv.be/werklozenwerking.                 

Rekening houdend met wat wij leren uit deze vormingsbehoeftemeting, zullen we, naast vorming, extra inzetten op:

  • kwaliteitsvolle, wervende infobrochures en website-artikelen
  • e-zines voor werkloze leden en ex-cursisten
  • eventueel en indien mogelijk, ook apps en sociale media

We blijven focussen op werklozen die we niet via de digitale weg kunnen bereiken.
Iedereen komt aan zijn trekken, wij zorgen voor een aanbod op maat.

Wij danken van harte alle leden die hebben deelgenomen aan de bevraging!

Contact

  • Hilde Dumortier - Coördinator Vorming voor werklozen - 02 289 01 91

Gratis voor ABVV-leden
Nog geen lid? Word het dan snel!

  •  Toegang tot al onze dienstverlening
  •  Op de bres voor jouw rechten
  •  Gratis cursussen
  •  ...

Zoek op trefwoord

arbeidsmarkt vorming Vorming&Actie werkloosheid werkloosheidsreglementering werkloosheidsuitkering werkzoekenden